In Frankrijk is toerisme een belangrijke industrie. Frankrijk is de belangrijkste toeristische bestemming ter wereld. Niet alleen ligt het in het hart van West-Europa, grenzend aan alle grotere landen in de regio – Italië, Spanje, Duitsland, België, Zwitserland en – over het Nauw van Calais – het Verenigd Koninkrijk; het heeft ook de op één na drukste luchthaven van Europa – de luchthaven Parijs Charles de Gaulle – en tientallen andere luchthavens met internationale verbindingen.

Als land biedt Frankrijk een fabelachtig historisch erfgoed en waarschijnlijk de meest gediversifieerde natuurlijke omgeving van alle landen in Europa. Zijn toeristische attracties illustreren de geschiedenis van de mensheid, van de prehistorische vindplaatsen van Cro Magnon tot het staal en glas van de Futuroscope; zij omvatten mooie overblijfselen van alle Europese beschavingen, van de prehistorische megalieten van Carnac en de Romeinse overblijfselen in de Provence, via middeleeuwse kastelen en kathedralen, tot de pracht van Versailles, de negentiende-eeuwse Eiffeltoren, of de resolute moderniteit van de TGV.

Bovendien beschikt Frankrijk over de nodige toeristische infrastructuur om zijn status als toeristische topbestemming waar te maken – meer hotels en campings dan enig ander land in Europa, waarschijnlijk meer gîtes of vakantiehuisjes, het beste en modernste spoorwegnet van Europa, en een fijnmazig stelsel van autosnelwegen die alle grote steden met elkaar verbinden.

Met de Eurostar vanuit St Pancras is de snelste reistijd van Londen naar Parijs nu slechts 2 uur en 15 minuten, van stadscentrum naar stadscentrum. En voor wie aan boord stapt van de Eurostar in Ebbsfleet, het nieuwe station in het zuidoosten van Londen, is de reis nog sneller, vanaf slechts 2 uur en 5 minuten.
Wat snelheid en gemak betreft, heeft de Eurostar aangetoond dat de trein op reizen van 200 mijl of zo veel handiger is dan het vliegtuig.
De opening van een nieuwe hogesnelheidslijn naar Londen was in 2007 een noviteit voor de Londenaars, maar de Parijzenaars waren niet bepaald onder de indruk; Frankrijk breidt zijn hogesnelheidsnet immers al meer dan een kwart eeuw gestaag uit! De eerste Franse TGV-lijnen lagen begin jaren zeventig al op de tekentafel, en de eerste langeafstandsverbinding, van Parijs naar Lyon, werd al in 1981 geopend!
Maar als veel mensen al weten dat de beste manier om van Londen naar Parijs te gaan voor een dagje winkelen of een weekendje weg, de Eurostar is, realiseren veel minder mensen zich dat de omvang van de Eurostar-verbindingen in Lille met andere steden in Frankrijk Franse hogesnelheidsspoorwegnet betekent dat het nemen van de trein een snelle optie is om een groot aantal bestemmingen in provinciaal Frankrijk te bereiken.